tirsdag 28. januar 2020

Digitalt utenforskap


https://www.nrk.no/trondelag/digitalt-utenforskap_-trondheim-folkebibliotek-far-besok-av-mange-som-ma-ha-digital-hjelp-1.14867696

Biblioteket i Trondheim får besøk av stadig flere som trenger digital hjelp. Bibliotekar Torunn Tømmervold mener det er et klasseskille mellom de som greier seg fint i den digitaliserte verden, og de som står utenfor.

Det er mange eldre som faller utenfor, og som ikke har de digitale ferdighetene som trengs for å logge seg på nettbank, finne skattemeldingen sin eller sende en søknad til NAV. Innvandrere er en annen stor gruppe som søker til bibliotekene for å få hjelp, men samtidig meldes det om at det behovet for hjelp finnes i aldersgrupper.

Tidligere kunne man gå på et reisebyrå og få hjelp til å bestille en reise, vi gikk i kassa i banken, og posten havna i postkassen utenfor huset. I dag er det meste digitalisert. Det er et demokratisk problem at store grupper i befolkningen ikke har tilgang til informasjonen de trenger, ikke kan håndtere informasjon om seg selv, og heller ikke klarer å delta på ulike områder i samfunnet på grunn av manglende digitale ferdigheter.
 

1 kommentar:

  1. Ja, det er viktig å ta omsyn til at det er ei generasjonskløft når det gjeld digital kompetanse i samfunnet. Dette er vel eit døme på det Barton omtalar som institusjonell literacy. Dersom ikkje institusjonane er medvitne på korleis informasjonen skal komme fram, kan det føre til ei avmaktskjensle blant mange eldre, og vere utfordrande for menneske med andre morsmål enn norsk.

    SvarSlett